تبلیغات
sorooshmaram - نحوه استفاده از تردمیل

وبلاگی برای دنیای IT اینترنت و دانلود همه چی

soroosh

جستجو

 

نحوه استفاده از تردمیل

یکشنبه 15 مرداد 1391   04:53 ب.ظ

نحوه استفاده از تردمیل
جام جم آنلاین: قدیم‌ترها اگر كسی می‌گفت به جای ورزش كردن و قدم زدن در طبیعت می‌توان داخل خانه راه رفت و حتی دوید، آن هم بدون این ‌كه به فضای زیادی نیاز باشد، نه تنها كسی حرفش را باور نمی‌كرد بلكه هیچ كس حاضر نمی‌شد لذت پیاده‌روی و دویدن در فضای باز را با چنین كاری عوض كند.

اما حالا اوضاع تغییر كرده و خیلی‌ها طرفدار این شیوه شده‌اند و به همین راحتی دستگاه تردمیل جای خودش را در خانه‌های ما باز كرده است؛ دستگاهی كه اغلب به درستی از آن استفاده نمی‌شود.

خیلی‌ها فقط روزهای اول سراغ تردمیل می‌روند و كم‌كم علت خریدش را هم از یاد می‌برند. برای همین در بسیاری از خانه‌ها، تردمیل نقش جالباسی را پیدا كرده؛ البته یك جالباسی گران قیمت و وسیله‌ای برای انداختن لباس‌های اضافی روی آن.

اما این موضوع را نیز نباید از یاد برد كه این روزها افراد فرصت كافی برای رفتن به باشگاه‌های ورزشی ندارند، پس استفاده از تردمیل می‌تواند به فعالیت و تحرك بیشتر آنها كمك كند؛ ولی نكته مهم كه متخصصان نیز بر آن تاكید دارند استفاده درست از تردمیل است.


دكتر امیرحسین عابدی یكتا، متخصص پزشكی ورزشی با اشاره به این‌كه افراد در طول هفته باید 150 دقیقه فعالیت ورزشی با شدت متوسط داشته باشند به «جام‌جم» می‌گوید: برای حفظ و ارتقای سلامت حتما باید به میزان كافی ورزش كرد كه البته این فعالیت ورزشی می‌تواند به شكل‌های مختلف انجام شود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا یا هر نوع ورزشی كه بتوان به صورت یكنواخت و ممتد آن را انجام داد، مناسب است.

وی به افرادی اشاره می‌كند كه پیاده‌روی و دویدن را انتخاب كرده‌اند و می‌گوید: چنانچه این افراد بتوانند در فضا و مكانی مناسب و با در نظر گرفتن شرایط لازم ورزش كنند، بسیار خوب است؛ ولی اگر شرایط فراهم نباشد آنها می‌توانند از دستگاه‌های ورزشی كه در محیط‌های بسته قرار گرفته است، استفاده كنند.

این متخصص پزشكی ورزشی تاكید می‌كند: وجود دستگاه تردمیل برای ورزش كردن ضروری نیست، ولی افرادی كه به مكان مناسب برای پیاده‌روی یا دویدن دسترسی ندارند، می‌توانند از آن استفاده كنند و مشغول ورزش شوند.

بدون كفش روی تردمیل نروید

خیلی‌ها تردمیل دارند، ولی نمی‌دانند چطور باید از این دستگاه استفاده كنند. برای همین مدتی پس از استفاده از آن با مشكلات و عوارض متعددی روبه‌رو می‌شوند و تردمیل را عامل اصلی این همه مشكل و دردسر می‌دانند. در حالی كه متخصصان می‌گویند هنگام استفاده از تردمیل هم باید نكاتی را در نظر داشت و اصولی را رعایت كرد.

دكتر عابدی‌یكتا ضمن تاكید بر این نكته توضیح می‌دهد: وقتی می‌خواهید از تردمیل استفاده كنید حتما باید نكات مربوط به درست دویدن و پیاده‌روی را در نظر داشته باشید و به آنها عمل كنید. به عنوان مثال برخی افراد بدون پوشیدن كفش روی تردمیل می‌روند و مشغول دویدن می‌شوند، در حالی كه این كار بسیار اشتباه است و می‌تواند موجب بروز صدمات و آسیب‌های جدی به فرد شود. بنابراین هنگام استفاده از تردمیل باید حتما از كفش ورزشی مناسب استفاده كرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید می‌كند: اگر می‌خواهید از شیب دستگاه استفاده كنید، ابتدا باید مطمئن شوید راه رفتن روی سطح شیب‌دار مشكلی برای سلامت شما ایجاد نمی‌كند. سرعت دستگاه نیز باید طوری تنظیم شود كه به كمك آن به شدت مناسب ضربان قلب رسید و نه بیش از آن. به گفته دكتر عابدی‌یكتا در صورتی كه فرد بیماری خاصی داشته باشد یا در روزهای اول پس از استفاده از دستگاه با شرایط خاصی روبه‌رو شود، حتما باید به پزشك متخصص مراجعه كرد.

همه می‌توانند از تردمیل استفاده كنند، اگر...

بعضی‌ها تصور می‌كنند چون پاها یا زانوهایشان درد می‌كند، نباید روی تردمیل بروند. گروهی هم از ترس این‌كه مبادا تردمیل عاملی برای بروز بیماری‌های مختلف باشد، سراغ آن نمی‌روند، در حالی كه این روزها در بیشتر باشگاه‌ها می‌توان این دستگاه‌ها را دید و به كمك آنها مشغول ورزش شد.

دكتر عابدی‌یكتا با اشاره به این ‌كه به طور كلی شرایط خاصی وجود ندارد كه مانع استفاده از تردمیل ‌شود، چنین توضیح می‌دهد: همان‌طور كه همه افراد باید پیاده‌روی كنند، همه هم می‌توانند از تردمیل استفاده كرده و به كمك آن فعالیتشان را افزایش دهند.

ولی نكته مهم این است كه در شرایط خاص باید به فكر تمهیدات ویژه بود تا به كمك آنها بتوان از دستگاه درست استفاده كرد؛ به عنوان مثال فردی كه تعادل خوبی ندارد باید از تردمیلی استفاده كند كه در دو طرف آن دسته‌هایی وجود داشته باشد تا به كمك آنها بتواند روی تردمیل راه برود و تعادلش را حفظ كند. همچنین فردی كه زانو درد دارد پیش از رفتن روی تردمیل باید با تقویت عضلات چهارسر ران، از بروز مشكل بیشتر پیشگیری كند.

روزی چند بار بدویم؟

چون دستگاه تردمیل در باشگاه‌ها یا خانه‌ها قرار دارد و همیشه در دسترس است و هر ساعتی از روز می‌توان از آن استفاده كرد، شاید این پرسش برای ما پیش بیاید كه چند مرتبه در روز می‌توان روی تردمیل رفت و چند دقیقه می‌توان مشغول ورزش شد؟

دكتر عابدی‌یكتا به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: به طور كلی توصیه می‌شود برای حفظ سلامت، پنج روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دهید. بنابراین اگر كسی ورزشكار حرفه‌ای نباشد و بیش از حد در روز ورزش كند، نه تنها كاری به نفع سلامتش نكرده، بلكه احتمال بروز آسیب‌ها را نیز افزایش داده است. به گفته وی، استفاده از تردمیل هم محدودیت‌هایی دارد و استفاده بیشتر به معنای فواید بیشتر نیست. بتوصیه می‌شود با توجه به هدفی كه دارید، مدت و شدت ورزش را تعیین و طبق آن از تردمیل استفاده كنید.

پیش از این‌كه روی تردمیل بروید

بعضی‌ها فكر می‌كنند چون تردمیل گوشه اتاق‌شان قرار گرفته، می‌توانند به محض این ‌كه اراده كردند، روی آن بروند و مشغول ورزش شوند، غافل از این‌كه ورزش كردن، آمادگی می‌خواهد و پیش از آن باید بدنتان را حسابی گرم و آماده كنید.

دكتر عابدی‌یكتا در این مورد چنین توصیه می‌كند: قبل از استفاده از تردمیل مانند سایر ورزش‌ها حتما باید بدن را گرم كنید.

خستگی، نشانه خوب بودن ورزش نیست

خیلی‌ها تصور می‌كنند هر چه ورزش سنگین‌تر و خسته‌كننده‌تر باشد، بهتر و مفیدتر و تاثیرش هم بیشتر است. دكتر عابدی‌یكتا ضمن اشتباه دانستن چنین طرز فكری خاطرنشان می‌كند: خستگی ناشی از ورزش باید طی مدت 8 تا 12 ساعت برطرف شود، ولی چنانچه این حالت ادامه داشته و پس از 24 ساعت فرد باز هم احساس خستگی كند، مشخص می‌شود شدت ورزش مناسب نبوده و چنین روشی می‌تواند در طول زمان موجب بروز آسیب‌های مزمن شود.

وی می‌افزاید: دردهای موضعی كه هنگام ورزش ایجاد می‌شود، ممكن است ناشی از مشكلاتی باشد كه در گذشته وجود داشته و بخوبی درمان نشده یا این‌كه نشان‌دهنده شرایط نامناسب ورزش كردن باشد. بنابراین در صورت روبه‌رو شدن با چنین شرایطی حتماً‌ باید با پزشك مشورت و مشكل را برطرف كنید.


نوشته شده توسط : soroosh